Rijvaardigheid voor personen-, bedrijfs- en elektrische voertuigen

Auto’s worden steeds maar geavanceerder, met alsmaar meer technologische snufjes die je rit aangenamer, maar vooral veiliger maken.  Je hebt natuurlijk bij je autodealer een uitleg gekregen over deze functies, maar kun je er echt mee werken?

In deze opleiding leren we je omgaan met deze “Advanced Driver Assistance Systems” of kortweg ADAS.

Rijhulpsystemen worden steeds meer als basisfunctie op voertuigen geplaatst en andere zijn dan weer opties.   Waar veel mensen deze functies nog zien als luxe en ‘niet nodig’, brengen ze nochtans enorm veel bij aan de verkeersveiligheid op voorwaarde dat ze correct gebruikt worden.  En daar wringt vaak het schoentje, want bij fout gebruik kunnen ze het tegenovergestelde bewerkstelligen.

Welke ADAS-systemen zijn er en hoe dragen ze bij aan een veilig en bewust rijgedrag?
We sommen de bekenste even op.

Lane Keeping Assist

Ga je even over de lijnen van de rijstroken, het systeem grijpt in. Hoe? Dat kan op verschillende manieren: ofwel door enkel een geluid te maken, ofwel door trillingen in je stuur, ofwel door je terug weg van de lijn te sturen.  In veel gevallen is dit zelfs een combinatie.  Het is goed te weten welk systeem je auto nu net heeft.

ACC - Adaptive Cruise Control

Cruise Control kennen we meestal wel: je stelt je auto in om een bepaalde snelheid te rijden en die houdt hij aan.  Superhandig op lange rechte wegen zoals autosnelwegen.  Wat vaak vervelend is, is dat anderen rondom je niet altijd aan dezelfde snelheid rijden. Daar komt het adaptive gedeelte: de cruise control ziet het snelheidsverschil tussen jou en de anderen en past zijn snelheid daarop aan, ook bij plotse manoeuvres van anderen.
Als iedereen met ACC zou rijden, beweert men, zou 99% van de kop-staart-botsingen kunnen vermeden worden.

AEBS

Of Automatic Emergency Braking System.  Het systeem dat voor jou remt als jij even iets niet ziet.  Even opzij kijken en voor je gaat iemand vol in de remmen.  Van achter een vrachtwagen komt plots iemand de baan over.  Iemand keert plots voor je, zonder aangeven.  AEBS komt ter hulp.  Het systeem slaat alarm en doet volledig autonoom een noodremming voor jou als je niet reageert.

Driver assist - Pilot assist

Verschillende automerken gebruiken verschillende benamingen hiervoor, maar het resultaat is (bijna) hetzelde: de auto rijdt eigenlijk autonoom en de bestuurder biedt ondersteuning (al doet de naam het omgekeerde vermoeden).
Een auto die zelf versnelt of remt, de bochten neemt zonder dat jij aan het stuur draait en af en toe aan geeft dat hij je hulp even nodig heeft, komt vrij intimiderend over in het begin.  Eens je er aan gewoon bent komt soms de verleiding om de controle te veel aan de auto over te laten, waardoor jij dan weer meer afgeleid bent in de auto.
Een super hulpsysteem dat je doordacht moet leren gebruiken.

Automatisch parkeren

Niet iedereen is even bedreven in het parkeren of soms twijfel je of je ergens wel tussen kunt.  Wel, geen probleem: vraag het gewoon aan je auto en laat hem het zelf doen.  Het is vaak indrukwekkend in wat voor een beperkte ruimte de auto zich helemaal zelf parkeert.  Soms dien jij nog de versnelling en rem te bedienen, maar er zijn ook voertuigen die vanaf de sleutel of smartphone te bedienen zijn.

Vermoeidheidsherkenning

We kennen het allemaal wel: je voelt je wat vermoeid, maar die laatste kilometers kunnen er nog wel bij.  Als we weten dat slaperig rijden even negatief is als dronken rijden, dan moeten we er wel eens bij stil staan.  Je auto voelt aan wanneer je anders gaat rijden en je dus niet meer bewust rijdt.  Op dat moment gaat hij je waarschuwen om te gaan rusten.  We kunnen dit negeren, maar misschien best toch niet.

Dodehoek waarschuwing

Wanneer je goed leert rijden, dan krijg je te horen dat je goed je spiegels moet gebruiken.  Bij het inhalen kijken we dan nog snel even over de schouder om er zeker van te zijn dat we niemand gemist hebben.  De dodehoek waarschuwing toont door middel van een lampje in bv je spiegel dat er iemand naast je rijdt die je misschien gemist hebt.

Automatic lane change

De adaptive cruise control aan, lane keeping assist in werking en toch moet je inhalen.  Dit systeem stelt het inhalen voor en wat je enkel nog moet doen is je richtingsaanwijzer gebruiken en de auto doet de rest.  Na het goed leren gebruiken van dit ADAS-systeem is dit super comfortabel.

ADAS evolueert zeer snel.  Op het moment dat deze tekst geschreven wordt, zijn er weer nieuwe systemen in ontwikkeling.  Traditioneel zien we die eerst verschijnen op de voertuigen uit het topsegment, maar zeer snel sijpelen deze door naar de midden- en basisklasse.  Wie kan zich nog een auto voor de dag halen zonder ABS en ESP voor de dag halen?  Deze worden zeldzamer en mogen zelfs nieuw niet meer verkocht worden.

Wil je je medewerkers onderdompelen in de wereld van ADAS en/of hen leren omgaan met deze systemen op hun bedrijfswagens, vraag meer info.